zaterdag 11 februari 2017

Diy xl wanddecoratie

Al een tijdje wil ik iets met de wand bij de eettafel, maar wat...? 
Eerst dacht ik verven, maar ik weet van mezelf dat ik kleur heel snel beu ben ;) Toen dacht ik latjes tegen de muur monteren en een lambrisering maken van verschillende vakken. Maar als ik dat beu ben, dan moeten we de hele wand weer bijwerken, dus toch maar niet. 
Aangezien mijn vriend (met hulp) zelf het stucwerk heeft gedaan, wordt hij er niet heel blij van als ik iets op de muren aanbreng. 
Maar ik moet wel zeggen het lambrisering idee zit nog steeds in mijn hoofd. 


Toen ik verder ging zoeken op Pinterest zag ik een prachtige wand die geschilderd was in een soort wolken effect. Dit wil ik ook, maar hoe ga ik dat doen...?



Toevallig liep ik van de week in de Ikea en daar stond een grote zwarte wissellijst (Björksta). 
Niet zomaar een lijst voor posters, maar je kunt op deze lijst stoffen doeken monteren. 

Natuurlijk verkopen ze bij de Ikea mooie, maar standaard doeken voor die lijsten. Je begrijpt natuurlijk wel dat ik zelf graag iets wou maken. Dus een lijst van 200x140 cm en een stuk vergrijst groene linnen stof meegenomen. 
Hoe ik verder te werk ben gegaan, vindt je hieronder.


Wat heb je nodig:
- Lijst van Ikea (verkrijgbaar in 3 kleuren)
- Stof naar eigen keuze (zorg wel dat je iets meer stof neemt dan de afmetingen van de lijst)
- Stoffenschaar
- Verf naar keuze
- Roller/kwast
- Spons 
- Verfbakje
- Afdekzeil 

Je legt het zeil op de grond of op de tafel. 
Als je de stof hebt gestreken leg je hem op het zeil. 
Je begint aan de onderkant van het doek. Met een spons kun je de stof bijna dekkend verven. Daarna ga je er met een roller overheen. Zo zorg je ervoor dat de overgang van de dikte van de verf mooi doorloopt. 
Je kunt dit doen totdat je zelf het juiste resultaat bereikt. 
Voor een dramatischer effect heb ik met de kwast de zijkanten van het doek nog wat aangedikt en wat spetters erop laten vallen.
Na het verven moet je de stof wel een paar uurtjes laten drogen. 
Ondertussen kun je de lijst in elkaar gaan zetten. En natuurlijk zit er een super handige Ikea handleiding bij.


Is de stof droog, dan leg je de lijst op de grond met de goede kant naar de vloer toe. 
Je legt de stof zo op de lijst, dat hij er mooi overheen valt. Dan begin je met de (ik noem ze maar even) duwers. Zorg ervoor dat je stof goed strak spant zodat er geen bollingen onstaan. 
Zit de stof helemaal strak en alle duwers zitten erin. Dan kun je de stof die langs de lijst valt netjes wegknippen met je schaar. 
Zet de lijst voorzichtig omhoog en klaar is kees! 

Je kunt er voor kiezen om de lijst op te hangen, maar ik heb ervoor gekozen om hem gewoon op de vloer te zetten. Zo kan ik hem altijd nog een ander plekje geven ;) 
Ik ben blij met het eindresultaat!

X.

1 opmerking: